Produktspørsmål
Hvordan velger jeg rett seng/sengemadrass?
Alle kropper er unike og alle har vi vårt egen måte å sove på. I
Trendrums sengeguide kan du lesse om komforten i ulike typer sengemodeller, madrasser og fjæringssystem.
Hvordan finner jeg en sofa med rett komfort for meg, og skal jeg våge å kjøpe sofa online?
Vi ønsker at du skal føle deg helt trygg på ditt kjøp og din nye sofa! I
Trendrums sofaguide finner du svar på de fleste spørsmål som dukker opp iforbindeslse med kjøp av sofa.
Hvordan vet jeg at sofaen er tilstrekkelig hard/myk å sitte i?
Hva betyr setehøyde og setedybde for komforten?
Hva slags typer møbelstopp finnes det?
Hvor slitesterkt er egentlig trekket?
Hvilke garantier har jeg?
Klikk deg videre til sofaguiden her.
Raske fakta - stopp
Hvilket stopp du skal velge i sofaputene er helt og holdent en smakssak. Kaldskumputer holder formen svært bra over tid og kaldskummet i våre sofaputer er av høy kvalitet for beste holdbarhet og komfort. Kaldskumputer får putene til å se litt mer oppblåste ut, dunstopp gjør dem flatere. Puter med dunstopp må puffes opp, snues og ristes regelmessig for at de skal holde formen bra. Gjør mann dette så har man også puter som holder lenger. Synes du at det virker slitsomt å hele tiden måtte stelle med sofaputene? Velg da kaldskum, det krever ingen pleie i det hele tatt.
Jeg vil vite hvordan stoffet ser ut i virkeligheten før jeg bestiller, hva gjør jeg?
Du kan kostnadsfritt bestille hjem stoffprøver fra oss. Du finner en lenke inne på de produktene som har valgfri farge. Du finner også en bestillingsside på førstesiden under Alle avdelinger -
Bestill stoffprøver. Du kan også sende din bestilling på mail eller kontakte vår kundeservice for råd om farge- og stoffvalg.
Hva er wenge?
Wenge er et eksotisk treslag som er ganske hardt. Nysaget er det lyst i fargen med en grønnaktig kjerne. Etter en tid mørkner treet til brunfiolett, nesten svart farge. Wenge som treverk i møbler er ganske uvanlig. Som oftest er det fargen «wenge» det pekes på når et møbel angis som wenge. Det er da en betegnelse på en nesten svart nyanse.
Hva er mdf?
MDF - står for Medium Density Fibreboard - er type trefiberplate med glatt overflate som er vanlig i møbler, spesielt bordplater. En stor fordel er at materialet ikke kan sprekke. MDF lages av 100% bartre.
Hva er heveatre?
Heveatre kalles også for gummitre, ettersom det kommer fra det tresorten som man utvinner naturgummi fra. Det er et ganske vanlig treslag i møbler. I hardhetsgrad tilsvarer det den svenske bøken eller bjørken.
Hva innebærer det at varen er «patinert» eller antikkbehandlet»?
At en vare er patinert eller antikkbehandlet innebærer at møbelet har fått en form for behandling etter produksjonen, som gir møbelet en antikk- eller vintage finish. Det kan for eksempel handle om at fargen med hensikt er avskallet på deler av møbelet, at skinn har fått en behandling som gjør at det ser «slitt» ut, eller at med hensikt har laget merker i møbelet under produksjonen. Et eksempel er møbler i såkalt Shabby Chic -stil. Behandlingen påvirker ikke møbelets holdbarhet eller funksjon.
Hva innebærer det at møbelet er «pikert»?
At møbelet er pikert innebærer at man festet et trekk, stoff eller belegg på innsiden av stoffet, enten sydd eller med hjelp av knapper. Det er vanligst på sengegavler samt sofa- og stolrygger.
Hvor mange typer matter har dere i sortimentet?
Vi har drøyt 20 forskjellige kategorier av matter i sortimentet. Noen av de mest populære er: ulltepper, ryetepper, kelitepper, wiltontepper, saueskinn, okseskinn, lappetepper samt lekematter til barnerommet. finner også enklereraggtepper, trappetepper, badromsmatter och dørmatter.
Hvordan behandler jeg stoff- tre og skinnmøbler fra dere på beste måte?
Bestilling og betaling
Når kommer ordrebekreftelsen?
Ordrebekreftelsen sendes til den e-postadressen du la inn ved betaling. Mottar du ikke ordrebekreftelsen, er det viktig at du kontakter Trendrums kundeservice på telefon eller e-post. Du bør også sjekke at bekreftelsen ikke har havnet i søppel-/spammappen eller lignende.
Når kommer fakturaen?
Fakturaen aktiveres og sendes til deg i forbindelse med at ordren sendes fra oss. Fakturaen kommer enten på e-post eller i postkassen, avhengig av hva du valgte i bestillingen. Har du valgt delbetaling tar det ca 1 måned før du får tilsendt fakturaen. Har du spørsmål angående fakturaen kan kontakte
Klarna som har ansvaret for fakturering av privatkunder.
Leverer dere til andre land enn Sverige og Norge?
Trendrum har dessverre ingen mulighet til å levere produkter utenfor Sverige og Norges grenser.
Kan man få hjelp til å montere varene?
Dessverre så har ikke Trendrum noen mulighet til å tilby monteringshjelp.
Kan jeg endre betalingsmåte etter bestilling?
Vi har ingen mulighet til å endre betalingsmåte etter at en ordre allerede er opprettet. Har du valgt faktura som betalingsmåte, kan du gjøre denne om til en delbetaling. Du gjør dette ved å følge instruksjonene som står på fakturaen. Om du har valg delbetaling kan du om du vil, betale inn hele delbetalingsbeløpet direkte når du får den første fakturaen. Om du har spørsmål om faktura eller delbetaling, så kan du kontakte
Klarna som vi samarbeider med om fakturering.
Levering
Hvordan sporer jeg ordren?
I ordrebekreftelsen er det en blå, markert lenke som heter «din ordrestatusside». Når ordren er sendt fra oss, kan du via denne lenken spore ordren under transporten. Det kan ta noen dager etter at ordren er sendt før sendingsinformasjonen dukker opp.
Blir jeg kontaktet/varslet for å avtale levering?
Transportselskapet skal alltid varsle deg før levering. Varslingen skjer normalt via SMS ca. 1 dag før levering. For å bekrefte leveringen må du svar OK på SMS-en fra transportøren. Vil du avtale en annen dag for levering, kontakter du transportselskapet på følgende telefonnummer. Tlf. DSV: 08-609 50 80 Tlf. DHL: 0771-345 345
Hvilket transportselskap bruker Trendrum?
Trendrum bruker for tiden DSV og DHL som transportører.
Bærer sjåføren varene inn ved levering?
Sjåføren har bare avtalt å levere varene til tomtegrensen eller så nær tomtegrensen som mulig. Sjåføren er dermed ikke forpliktet til å bære noe inn for deg, ikke engang til inngangsdøren.
Hvordan endrer jeg leveringsadressen?
For deg som ikke har avsluttet kjøpet, se nedenfor: Om du fortsatt ikke har avsluttet kjøpet, kan du klikke i ruten «Annen leveringsadresse» og deretter fylle ut den leveringsadressen du ønsker. For denne funksjonen kreves det at du har Bank ID for å kunne signere. Når du har avsluttet kjøpet, kommer du til å få opp en guide til hvordan du signerer din leveringsadresse med Bank ID.
For deg som allerede har avsluttet kjøpet, se nedenfor: Ettersom ordren din er et fakturakjøp, vil automatisk den registrerte adressen i Folkeregisteret bli benyttet som leveringsadresse. Det er kun mulig å legge inn ny leveringsadresse ved kort- og direktebetaling, eller om du har muligheten til å signere med Bank ID. Dette opplyses på vår nettside. Hvis du vil endre adressen, må du sende inn dokumentasjon som beviser at du er koblet til den nye adressen. Dette har å gjøre med risikoen for svindel. Du kan for eksempel sende et bilde av en kontrakt om at du eier eller leier eiendommen på den nye adressen, eller en faktura sendt til deg på den nye adressen eller lignende.
Kan dere ordne med ekspresslevering?
Dessverre har ikke Trendrum mulighet til å levere med ekspresslevering.
Det ser ut til at sendingen min sendes frem og tilbake mellom forskjellige steder, hva betyr det?
Grunnen til at det kan se ut som sendingen din sendes frem og tilbake, er at den har blitt oppdelt. Et kolli har altså ankommet terminalen ved et tidligere tidspunkt og det andre kolliet har ankommet ved et annet tidspunkt. Alt skal uansett leveres samlet.
Kan man hente varene selv på lageret deres?
I de aller fleste tilfellene går det fint å hente kjøpte produkter på vårt lager. Kontakt Trendrums kundeservice for mer informasjon.
Hva skjer om varen min er forsinket i levering?
Om en eller flere varer i bestillingen din er forsinket, kommer vi til å kontakte deg på e-post så snart vi har fått informasjon om forsendelsen fra vår leverandør. I tilfelle en forsinkelse skulle oppstå, kommer det en kompensasjon i form av gavekort basert på de forsinkede produktenes verdi. Vennligst vær oppmerksom på at det er kun de forsinkede produktene som kompenseres og ikke eventuelle øvrige varer i bestillingen din. Om leveringsforsinkelsen varsles i god tid forveien, oppstår det ingen kompensasjon. Kunden har ved forsinket levering rett til å heve kjøpet uten kostnad. Vi fullfører alle avtaler i henhold til kjøpsloven.
Må jeg være hjemme når varene leveres?
Ja, du må være hjemme og ta i mot leveransen av varende dine, slik at du kan legitimere deg og verifisere at du er rett mottaker. Du må også kvittere for at du har mottatt sendingen. Hjemlevering skjer på dagtid på hverdager og tidspunkt på dagen avhenger av hvor i landet du bor. Før levering får du en SMS med et varsel som angir et tidsintervall for levering. Du må svare OK på denne SMS-en for at levering skal skje på det angitte tidspunktet.
Jeg kan ikke være hjemme når varene mine skal leveres - hva gjør jeg?
Om du ikke har mulighet til å være hjemme og ta i mot varen når den leveres, så er det som oftes mulig å hente varen på fraktselskapets terminal. Ring til det aktuelle fraktelskapet og forhøre deg om dette lar seg gjøre. Ved uthenting kreves det at du vise gyldig legitimasjon. Du kan også få noen andre til å ta i mot varen for deg. Denne personen må da vise både din og sin egen legitimasjon. Personen som tar i mot på dine vegne, må være over 18 år.
Hva innebærer en leveringstid på 2-6 virkedager?
Dette innebærer at varen normalt sett kommer til å bli sendt ut fra vårt lager innen 2-6 virkedager etter bestilling. Legg merke til at om du bor langt nord i landet, så kan leveringstiden bli litt lenger enn normalt.
Hva innebærer det at ordren min behandles?
Når det står «behandles» som status på din ordrestatusside, så innebærer det varen din ennå ikke er registrert som sendt i systemet vårt. Dette kan bety at varen ennå ikke er sendt fra lageret vårt, men det kan også være at varen går som direktelevering fra noen av våre leverandører. Om så er tilfelle, kan det stå «behandles» på bestillingen din selv om varen faktisk er sendt til deg.
Hva betyr Estimated Delivery Date hos DSV?
Klikker man på lenken for sporing på ordrestatussiden, så sendes man videre til DSV for å kunne se mer informasjon. På en linje står det «Estimated Delivery Date» og en dato, men dette er bare en omtrentlig antagelse og det betyr ikke at leveransen kommet til å skje akkurat den dagen. Man blir alltid på forhånd kontakt for å avtale leveringsdag.
Bestillingen min har varer med forskjellig leveringstid, hvordan gjør dere det da?
Om bestillingen har varer med ulik leveringstid, så venter vi med å sende varene til alt er på lager. Ønsker du å få leveransen oppdelt kan du kontakte oss via telefon eller mail, så løser vi det.
Retur og reklamasjon
Hva gjør jeg om godset er skadet eller det er feil vare?
Er godset skadet eller har du fått feil vare ved levering? Da må du opplyse dette direkte til sjåføren og deretter kontakte Trendrums kundeservice snarest. Vi ser gjerne at du også tar bilder om selve emballasjen er skadet, før du åpner og kontrollerer varen. Mer om hvordan du gjennomfører en reklamasjon er utførlig beskrevet i vår
reklamasjonsguide.
Hva slags angrerett har jeg?
Informasjon om angrerett samt andre vilkår finner du under “kjøpsvilkår” på vår hjemmeside. Se lenke: https://www.trendrum.se/kopvillkor
OBS! Varer merket "produksjonsvare" omfattes ikke av angreretten.
Hvordan går jeg til verks for å returnere en vare?
Om du ønsker å returnere en vare, kontakter du Trendrum innen 14 dager fra du mottok varen. Deretter kommer vi til å sende deg en returseddel via post, som du skal klistre på pakken. Er det levert med hjemlevering følger det med et telefonnummer så du kan avtale henting med transportselskapet, ellers leverer du varen på nærmeste postkontor.
Hvilken garanti har jeg på varen?
Vi benytter ett års garanti og tre års reklamasjonsrett (for fabrikasjonsfeil) på våre varer. Garantien dekker ikke feil som har oppstått som følge av manglende vedlikehold eller gjennom ytre påvirkning av møblene. Noen varer har 10 års garanti på deler av møblene. Dette er da spesifisert på produktsiden for den aktuelle varen. Du kan lese mer om garanti og reklamasjon i våre
kjøpsvilkår.
Jeg finner ingen bein til sofaen eller stolen min?
Start med å se under sofaputene - som oftest ligger beinene der! Beinene kan også være lang inn under stoffet på undersiden av møbelet. Sjekk også om det finnes glidelås eller borrelås på undersiden av møbelet. Mangler det deler til varen din skal du reklamere til kundeservice. Les mer om hvordan du best foretar en reklamasjon i vår
reklamasjonsguide.